7. mai 2009

Penis- og vulvaamulett - magisk gave for liten og stor

Penisamuletter i den romerske perioden
Penisamuletter og basrelieffer av penis var alminnelig i den senromerske epoken, spesielt i utkantet av Romerriket. Bronseamuletten nedenfor er 2 tommer lang, og daterer seg fra det første århundret etter Kr. Den ble funnet i en kilde ved en gammel romersk bosetning ved York i England:

Moderne hekser og magikere kan tenke på sexmagick og andre type hellig sexritualer når dem ser en amulett som denne, men i eldre tider var slik amulett gjerne brukt som votivgaver, sluppet i hellig brønn eller kilde på samme måte som vi kan kaste en mynt ned i en ønskebrønn for lykke eller god helse. At denne amuletten ikke var båret som magisk sexobjekt er ganske åpenbart ved at den mangler kjedeoppheng, men ender i en krok som gir inntrykk av at den kan ha vært festet i en terracotta, stein- eller brosjestatuett av menneske eller gud.

Amuletten eier utpreget utseende av agrarfruktbarhet ved at penishodet består av drueklaser, testiklene er gjort av granatepler, og druekniper forestiller kjønnshår. Sannsynligvis ble den ofret til Bacchus, vinifikasjonens gud. Det bladaktige penishodet kan også minne om den post-romerske britiske utviklingen av The Green Man - et menneske hvis ansikt er gjort av blader.

Andre amuletter fra den senromerske epoken avbilder penis med løve som bakdel, og noen ganger bærer løven en bjelle rundt halsen som et lite kjeledyr, og er noen ganger bevinget som en fugl. På flere av disse amulettene har løven flere mindre peniser. Disse amulettene eier en påfallende likhet med penisamulettene i bronse, messing og tinn med løvebakdeler, laget i Thailand fra det åttende århundret og fram til i dag.

Graveringen her er hentet fra, "The Worship of the Generative Powers", av Thomas Wright (1866). Den avbilder et romersk basrelieff som er funnet på et monument ved Mimes i Frankriket i 1825. På bildet er penisen formet som en hale av en fjærtoppet fugl som har festet en bjelle på seg, og som sitter på et rede av egglignende vulva.

Thailandsk penisamulett, palad khik
Det thailandske navnet på penisamulett er palad khik, som betyr ”ærefull surrogatpenis”. Disse amulettene har gjennomsnittlig lengde på 2 tommer, og er båret av menn og unge gutter ved hjelp av en streng rundt livet, og henger på siden av den anatomiske penis i håp om at amuletten tiltrekker og absorberer enhver magisk skade eller krenkelse som er rettet kjønnsorganet. Det er ikke uvanlig at en mann kan bære opp til flere palad khik i visse perioder, en til å øke spillelykken, annen for å tiltrekke kvinner, tredje til usårlighet imot kuler og knivstikk. Generelt sett bærer ikke thailandske kvinner palad khil, men det fins en tilsvarende thailands vulvaamulett, en skiveaktig amulett kalt "chaping", som er båret av piker til beskyttelse av kjønnsorganet ifra onde krefter. Selv om denne chaping generelt sett ikke er båret av kvinner, kan den likevel finne vei inn i vesker til beskyttelse imot voldtekt og veskesnappere, og er hyppig benyttet som offergave ved en helligdom hvis man har spesiell tillatelse.
Den neste bilde av palad khik er av den eneste art båret av kvinner, som legger den i vesker til magisk avskrekkelse på veskesnappere og for å avverge voldtekt.
Den neste penisamulett er 2 tommer lang og gjort i messing. Den avbilder en naken yogini i en yogastilling som heter ”broen”, og hun ligger på toppen av et penisdyr med en løvebakdel. Alle peniser med en naken yogini er ypperlig til menn som ønsker å uttrykke hengivenhet overfor Sakti, og kan bli båret av kvinner som ønsker beskyttelse imot tjuver og voldtektsmenn.
Her følger en penisamulett av en liten babypenis gjort i messing, kun 1 tomme lang. Som indikert ved dens størrelse og ikke-erigerte tilstand, blir amuletten plassert på guttespedbarn og unge gutter. Den skal beskytte kjønnsorganet fra onde trylleformularer og øynekast fra misunnelige barnløse kvinner:
Palad khik hevdes å være utviklet fra Shiva Linga fra den tidligere thailandske brahmanske tro, og brakt til Thailand av Khmermunker i det åttende århundre (bevarte eksempler av disse lingam kan fortsatt bli observert i forskjellige templer rundt Angor Wat). Det er også hevdet at palad khik er oppstått som en del av fruktbarhetskult i thailandsk fortid. Tidlig palad khik bærer inskripsjon av invokasjoner, bønn og lovprisninger til Shiva. Senere hen er disse kombiner med invokasjon og bønn til Buddha, og de moderne palad khik bærer kun buddhistiske inskripsjoner, og alltid med en gammel skrifttype som den moderne thailender ikke kan tyde. Palad khik er skåret av tre, bein eller horn av munker som har spesialisert seg på dens framstilling, og effekten er gitt karismaen og ryktet til amulettens skaper. Selve inskripsjonen av bønnen er et svært alvorlig ritual som kan ta flere dager å fullføre. Palad khik som er gjort i metall bærer nødvendigvis ikke slik inskripsjon, men kan ha forskjellige tilleggssymboler av dyr som holder penisen.

Palad khik skiller seg ut ifra andre buddhistiske amuletter ved den kan bli båret under midjen, for eksempel i bukselommen, mens det er obligatorisk at buddhistamuletter skal bli båret over midjen.

Til tross palad khik ikke er spesielt designet til kjærlighetsmagi, er den likevel brukt på denne måten blant amerikanske hedninger, hekser og magikere. Palad khik er kjent å øke personlig sjarm og påvirkning på andre personer. Palad Khik er også kjent for å bringe rikdom til den person som bærer amuletten med tro. Mange butikkeiere i Thailand plasserer flere palad khik på iøynefallende steder i forretningen for å tiltrekke kunder. Palad khik er også brukt som beskyttelse imot all type ondskap.

Mødre som er inn i magick og moderne hekseri burde derfor vite hva dem bør gi deres sønner i gave, men hva med beskyttelse av våre unge døtre? En hemmelig penisamulett under buksen eller skjørtet kan være for mye av det gode for visse foresatte, men hva med en vulvaamulett, som i tidligere tider?

Vulva Amulett
Til tross de gamle romerske penisamuletter er velkjente, og samtidens thailandske penisamuletter kommer i mange typer og former, er amuletter som avbilder vulva anatomisk korrekt heller sjeldent.
Det finnes to grunner:
  1. Helt siden neolittisk tid har den kvinnelige kroppen som helhet, eller i det minste torsoen, vært brukt som tilbedelsesfigur, som den berømte Sheela-Na-Gig figuren fra Irland.
  2. Foldene av det kvinnelige kjønnsorgan er vanskeligere å gjengi kunstnerisk enn den sylindersfæriske form av penis og testiklene.
Det er den metaforiske vulva som er den mest alminnelige typen beskyttelsesamulett. Britene hevder at gamle sko er til for lykke. Arabere ser beskyttende verdi i det halvmåneformede. En brukt hestesko står for vulva, spesielt når den peker nedad. De gamle egypterne hadde Isis’ menstruasjonspute som det nærmeste man kom en vulvaamulett.
Amulettene avbildet ovenfor representerer moderne vulvaamulett ved Lucky Mojo Curio Company Occult Shopto, og som fyller etterspørselen fra den amerikanske sexmagickmiljøet om tilsvarende gjenpart av den moderne thailandske penisamulett. Disse amulettene er designet ved Oberon Zell of Mythic Images, og er kompakte og er ment å vare en livstid. Her vises to typer amuletter både foran og bak, og hver amulett er formet som anatomisk korrekt vulva i et sjøskjell.